„Jestem malutki, słodki pączek
Nie mam nóżek ani rączek
Mam lukrowaną skórkę
A w środku z konfiturą dziurkę
Wszyscy mnie lubią: starsi i dzieci
Wszystkim na mój widok ślinka leci”
Tłusty czwartek, czyli święto pączka uczciliśmy nauką i zabawą.
Tego dnia dzieci poznaliśmy historię tłustego czwartku i obrzędy z nimi związane, dowiedzieliśmy się dlaczego i w jaki sposób najczęściej w Polsce obchodzony jest „tłusty czwartek”. Dowiedzieliśmy się, jak przebiega produkcja pączków oraz jakich składników należy użyć do ich wypieku, jakie są ich rodzaje oraz co może kryć w sobie każdy z nich. Tłusty czwartek to przecież nie tylko pączki, ale też faworki i donuty.
Zajęliśmy się także badaniem drożdży – które w ocenie dzieci są miękki i kruche, niczym plastelinka (tak określił je Adaś z grupy “Smerfików”). Przyjrzeliśmy się im uważnie, poznawaliśmy ich wygląd, zapach i właściwości. Z użyciem żarłocznych drożdży nadmuchiwaliśmy balony bez użycia ust. Poznaliśmy również inną postać drożdży – drożdże suche. Wykonaliśmy z ich użyciem oraz wody utlenionej kolejny eksperyment. Dzięki tym doświadczeniom zgłębiliśmy wiedzę na temat tak oryginalnych grzybów jakimi są drożdże. Wspólnie ustaliliśmy, że drożdże kochają słodkie! Dobrze, że nie muszą się martwić o próchnicę.
Dzieci dowiedziały się, że drożdże są źródłem witamin z grupy B, które sprzyjają zdrowiu i urodzie, dają siłę fizyczną i psychiczną i ważne są zwłaszcza dla przepracowanych i przebawionych przedszkolaków 🙂
Pomysłów nam nie brakowało – zagraliśmy w „pączkowe memory”, wykonywaliśmy różnorodne zadania, rozwiązywaliśmy zagadki. Na tę szczególną okazję przerobiliśmy znaną nam zabawę „Baloniku nasz malutki…” na „Pączku, pączku nasz malutki…”. Podziwialiśmy podczas prezentacji multimedialnej właściwości drożdży, pączki z różnych krajów a pod koniec już bardzo, ale to bardzo chcieliśmy, żeby był podwieczorek zamiast obiadu.
Mieliśmy też czas na wykonanie swoich prac plastycznych: na przykład Smerfiki wykonały papierowe pączki, które po wyschnięciu pojawiły się na żyłce w szatni. Praca ta pozwoliła – w kolejnych etapach – wzbogacić słownik o takie pojęcia jak: posypka, lukier, glazura. Dzieci z grupy Krasnale zrobiły ciekawą prace plastyczną – papierowego pączka. Niejedna osoba chciała pokusić się zjedzeniem naszego pączusia! Muminki wykonały pączki oraz donuty z kolorowego papieru i ozdobiły je według własnych pomysłów. Żabki wykonały pączki z dziurką z masy solnej. Własnoręcznie ulepiły, pomalowały farbami i ozdobiły. Pszczółki również wykonały pączki – co prawda nie prawdziwe, bo z barwionej masy solnej, ale za to przepiękne, bo udekorowane samodzielnie lukrem i posypką. Prawdziwymi pączkami natomiast raczyliśmy się podczas podwieczorku. „Dzień Pączka” wszystkie Pszczółki uznały za bardzo udany! A Misie i Motylki zrobiły własne paczki! Same!!! 🙂
Wszystko pięknie widać na naszych zdjęciach więc zapraszamy do oglądania!