Od 12 października rozpoczęliśmy w naszym przedszkolu Code Week, czyli Europejski Tydzień kodowania. Jest to wydarzenie społeczne, w które angażują się wszystkie europejskie państwa i nie tylko! Jego misją jest poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania i zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem.
Code Week to inicjatywa, której celem jest promowanie programowania. Europejskie kraje „ścigają” się w liczbie zorganizowanych wydarzeń, aby dotrzeć z ideą nauki kodowania do jak największej liczby odbiorców. Warto kodować, bo kodowanie to nie tylko wstęp do nauki programowania, to przede wszystkim rozwój uniwersalnych kompetencji, takich jak logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy, niezmiernie ważna, umiejętność pracy w zespołach. Niezależnie co przyjdzie naszym dzieciom robić w przyszłości, jaki zawód będą wykonywać, umiejętności rozwijane poprzez kodowanie na pewno przyniosą pozytywne efekty.
Również i nasze przedszkolaki z dużą przyjemnością wzięły udział w kodowaniu na dywanie. Poznały podstawy kodowania dzięki specjalnej macie, ale też wykonywały inne, bardzo różnorodne zadania z kodowania. Podczas tego tygodnia – projektu zrealizowaliśmy następujące tematy:
- Szukamy kodu w codziennych czynnościach – Dzieci z grupy ,,Krasnale ” wzbogacały wiedzę o jesieni i jej darach między innymi podczas zabawy z elementami kodowania. W piątek wybraliśmy się na ,,grzybobranie “. Spotykaliśmy grzyby jadalne – borowiki i grzyby niejadalne -muchomory. Była to doskonała okazja do poznawania nazw i wyglądu grzybów, do tworzenia zbiorów oraz przeliczania i porównywania ich liczebności. Dzieci doskonale bawiły się, były bardzo aktywne i zainteresowane, przestrzegały ustalonych reguł zabawy. To było udane ,,grzybobranie”.
- Kod nie jedno ma imię – Jesień to piękna i kolorowa pora roku… mieniące się barwami liście i kolczaste kasztany, to tylko niektóre z darów jakimi nas obdarza. Motylki na zajęciach przeprowadzonych według wcześniej opracowanego scenariusza dzieci wykorzystały jesienne krążki do stworzenia niezwykłego drzewa na macie do kodowania, tworzyły rytmy z krążków z listkami oraz zakodowały trasę na macie przechodząc tylko przez dary jesieni. Na koniec zajęć każdy na swojej karcie, kolorując odpowiednie pola wykonał według instrukcji rysunek jesiennego drzewa. Dzieci przekonały się jak ważna jest precyzja wydawania komunikatów w kodowaniu. Tylko precyzyjne komunikaty w połączeniu ze skupieniem i słuchaniem ze zrozumieniem pozwolą odtworzyć wzór.
- Zakodowana orkiestra – Muminki dzisiaj słuchały wiersza o parasolu a następnie na jego podstawie na macie do kodowania ćwiczyły różne umiejętności: kap, kap, kap, szu, szu, szu (gimnastyka buzi i języka), segregowanie materiału, ze względu na jego kolor, układanie rytmów, wyszukiwanie informacji ukrytych w wierszu. Dzieci chętnie brały udział w zajęciach.
- Tworzymy zakodowane obrazy,
- Zakodowana gimnastyka,
- Zakodowane bajki, baśnie i opowieści,
- Zakodowana matematyka – Jaką figurę mam na myśli? W czasie zabaw w Freblowskie kodowanie Misie ćwiczyły: spostrzeganie i przekładanie znaków, wdrażanie do klasyfikowania przedmiotów według podanych cech, rozwijały percepcję wzrokową, dostrzeganie cech wspólnych dla różnych przedmiotów, umiejętność koncentracji uwagi. A przy tym świetnie się bawiły…
- Zakodowane literki – Motylki utrwalały znajomość literki O, ale także stworzyły grę „Przesuń kropkę”
- Zakodowane zasady – Smerfy bawiły się w trakcie zajęcia „Posłuszne zabaweczki wracają na półeczki”. Było to nawiązanie do przyjętych w grupie umów porządkowych oraz dbania o wspólne zabawki, gry, książki, kredki. Celem zajęcia było aktywizowanie myślenia, utrwalanie reguł, których należy przestrzegać podczas kształtowania umiejętności liczenia, a także skupianie uwagi na zadaniu. Dzieci wybierały na macie drogę różnych przedmiotów (zafoliowane obrazki) do miejsc ich ustalonego przechowywania w sali przedszkolnej (zafoliowane obrazki). Trasę znaczyły przy pomocy kolorowych klocków, określały odległości, porównywały je ze sobą używając określeń : krótsza, dłuższa, taka sama. W trakcie zabawy dzieci planowały ruch, dokonywały samokontroli, przeliczały, utrwalały nazwy kolorów, zdobywały doświadczenia związane z orientacją przestrzenną, ćwiczyły pamięć oraz bardzo dobrze się bawiły.
- Rozszerzamy rzeczywistość – Najmłodsza grupa Żabki swoją przygodę z kodowaniem zaczęła od zabawy z chustą animacyjną. Początkowo maluszki musiały opanować nazwy wszystkich kolorów znajdujących się na chuście. Pomagały im w tym zabawy np: dobieranie przedmiotów z otoczenia i odkładanie je na określone miejsce. Kolejna zabawą było już kodowanie ruchu polegające na słuchaniu różnych bajek, w których pojawiały się kolory. Dzieci siedziały dookoła chusty. Gdy podczas opowiadania pojawi się kolor, przy którym stały musiały wykonać ustaloną wcześniej czynność. A na koniec każde dziecko stało na jednym z trójkątów na chuście i wykonywały określone czynności np: na zielonym dzieci leżały na brzuchu, na czerwonym siedziały w siadzie skrzyżnym, a na niebieskim leżały na plecach.
Wszystkie zadania dostosowane były do umiejętności wiekowych dzieci. Sprawiały one dzieciom dużą frajdę, dlatego też nie kończymy na Code Week, ale będziemy kontynuować przygodę z kodowaniem przez kolejne miesiące.
Dla wszystkich uczestników mamy certyfikat 🙂