Kontynuujemy nasza wspólna zabawę.
Zapraszamy dalej do wspólnej zabawy dzieci, zwłaszcza te, które przebywają teraz w domach.
Zachęcamy wszystkich do realizacji w domach eksperymentów, które prezentujemy w imieniu dzieci ze wszystkich grup:
ŚRODA– 18.11.2020r.
PSZCZÓŁKI
Pszczółki zrobiły dziś trzy eksperymenty. Farbowaliśmy wodę za pomocą krepiny. Wystarczy do kubeczka z ciepłą wodą włożyć kawałki krepiny w ulubionych kolorach i mamy gotowe barwniki. Pszczółki wykorzystały je w dalszych eksperymentach.
Drugim eksperymentem była deszczowa chmurka. Do szklanego słoiczka wlewamy wodę, następnie na wierzch nakładamy piankę do golenia. To nasza chmurka. Na chmurkę za pomocą pipetki lub strzykawki nakładamy barwnik. Po chwili możemy zaobserwować jak z naszej chmurki pada deszczyk.
Trzecim eksperymentem i dla naszych Pszczółek zdecydowanie najfajniejszym była lawa. Do jej wykonania potrzebna jest szklanka z wodą, do której dodajemy barwnik oraz sodę oczyszczoną, dokładnie mieszamy by soda się rozpuściła. Następnie szybko wlewamy ocet i obserwujemy efekt!!! Wybuchowy efekt!
ŻABKI
Dzisiaj żabki bawiły się kolorami. Pierwszym doświadczeniem była ” Tęcza na talerzu” – dzieci zobaczyły jak powstaje tęcza i jak mieszają się barwy. Drugim było ” Tęczowe mleko ” – dzieci dowiedziały się, że barwniki mają mniejszą gęstość niż mleko i zawierają tłuszcze. Płyn do mycia naczyń rozbija tłuszcze, dzięki czemu barwniki rozprzestrzeniają się w mleku tworząc efektowne, kolorowe obrazy.
Na sam koniec zrobiły prace plastyczną dmuchając w słomki rozlewały farbę po kartce tworząc piękne fryzury.
SMERFY I KRASNALKI
„Światło i cienie w sali Smerfów”
Podczas kolejnej naszej wspólnej zabawy Smerfy i Krasnale rozmawiały ze swoimi Paniami na temat naturalnych i sztucznych źródeł oświetlenia. Dzieci doskonale znają mechanizm powstawania cienia, ale zabawa z latarką to zawsze świetna zabawa.
Przedszkolaki po kolei oświetlały latarką wszystkie zgromadzone przedmioty, trzymając je przed czarnym tłem, obserwowały i wyciągały wnioski na temat, co jest przyczyną tego, że nasze cienie wędrowały, były mniejsze lub większe.
Następnie dzieci oświetlały przedmioty przez półprzeźroczyste i nieprzeźroczyste materiały. Na koniec oglądanie swojego cienia albo profilu przebiło wszystkie wcześniejsze zabawy – każdy chciał się zobaczyć i spróbować się rozpoznać.
MUMINKI
Muminki wykonały dzisiaj dwa eksperymenty: „Pienisty potwór” i „Zaczarowany balon”.
Dzieci wlały do butelki trochę octu, następnie dodały płynu do mycia naczyń. Na koniec wsypały 3 łyżeczki sody. Po chwili z butelki zaczęła wydobywać się śnieżnobiała piana. Dzieciom przypominało to lawę wypływającą z wulkanu. Zaciekawienie i wielką radość widać na załączonych zdjęciach:
Do wykonania tego eksperymentu użyliśmy pustej butelki, która przez godzinę znajdowała się w lodówce. Następnie zimną butelkę postawiliśmy na stole i nałożyliśmy na jej szyjkę balon, na około dwie minuty wstawiliśmy ją do ciepłej wody. Po chwili jak po dotknięciu czarodziejskiej różdżki balon wypełnił się powietrzem. Zaistniałe zjawisko wywołało duży zachwyt u dzieci.
MISIE
Dlaczego musimy myć ręce?
Dzisiaj proponujemy wszystkim przeprowadzenie bardzo ważnego doświadczenia.
Na talerz nalewamy nieco wody. Posypujemy wodę pieprzem, równo po całej powierzchni. Dotykamy wody palcem i nic się nie dzieje – pieprz dalej pokrywa całą powierzchnię cieczy. Następnie moczymy palec w wodzie z płynem i ponownie dotykamy nim powierzchnię wody z pieprzem. W momencie, gdy palec dotknie powierzchni cieczy, pieprz migruje w kierunku brzegów naczynia, jakby uciekał.
Misie już wiedzą, że cząsteczki wchodzące w skład drobin pieprzu zostają odciągnięte na skutek zmniejszenia napięcia powierzchniowego, gdyż siła od niego pochodząca działa wzdłuż powierzchni. Brud zbija się w większe „grupy” po zetknięciu się z płynem na palcu, to dlatego możemy czasem po myciu zaobserwować osad na umywalce. Prócz zmniejszania napięcia powierzchniowego mydło ma bardzo ważną właściwość, która jest niezbędna byśmy byli czyści. Brud na naszym ciele utrzymuje się wskutek tłuszczy wydzielanych przez skórę, jakich nie potrafi pozbyć się sama woda. Mydło składa się ze związków chemicznych mających specyficzną budowę – ich jedna część jest łatwo rozpuszczalna w wodzie (hydrofilowa), a druga w tłuszczach (hydrofobowa). W ten sposób tłuszcze mogą być oderwane od skóry przez mydło i zmyte wodą.
A wszystko po to byśmy byli czyści i zdrowi.
MOTYLKI
Eksperymentujemy dalej! Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze. Dzieci wykonały następujące doświadczenia: „Gumowe jajko, czyli co potrafi zdziałać ocet” oraz „Skaczące fasolki”. Dziś założyliśmy również hodowlę fasoli. Teraz zadaniem Motylków jest obserwowanie hodowli.
“