animated sun
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Zapraszamy do wspólnej zabawy. Mali badacze – proste doświadczenia i eksperymenty. Piątek – cz. 5

To już ostatni dzień przedszkolnego tygodnia eksperymentów.

Mamy nadzieję, że zainspirował on wiele rodzin do wspólnych zabaw, doświadczeń i eksperymentów.

Poniżej zamieszczamy ostatnie, piątkowe relacje z każdej z grup.

PIĄTEK– 20.11.2020r.

PSZCZÓŁKI

Pszczółki dzięki dzisiejszym eksperymentom poznały trochę lepiej powietrze.

Najpierw chcieliśmy sprawdzić jak ono wygląda, jaki ma smak, kolor i zapach i jakie jest w dotyku, ale nam się to wszystko nie udało. Żeby się przekonać, że powietrze na pewno istnieje, napompowaliśmy balon, a wypuszczając z niego nagromadzony gaz, poczuliśmy go na swoich dłoniach. Następnie żeby się przekonać o tym, że jest ono wszędzie wykorzystaliśmy pusty słoik i butelkę. Słoik odwrócony do góry dnem zanurzyliśmy w pojemniku z wodą. Okazało się, że woda wcale nie wypełniła naszego słoika, choć otwór był duży, a słoik pusty. W butelce zaś umieściliśmy balon, który chcieliśmy napompować. Niestety udało się tylko do pewnego momentu. Okazało się zatem, że i słoik i butelka nie były puste, ponieważ wypełnione były powietrzem.

Zaciskając skrzydełka swoich nosków Pszczółki przekonały się także, że powietrze niezbędne jest nam do oddychania.

Powietrza nie mogliśmy dotknąć, ale udało nam się wprawić go w ruch przy pomocy wachlarza. Każda Pszczółka wykonała swój własny wachlarz, a potem próbowała nim wytworzyć wiatr tak, by wprawić w ruch listek z papieru.

Dzieci obserwowały dzisiaj również „Samopompujący się balon” oraz podziwiały efekty eksperymentu z początku tygodnia – kryształki soli.

ŻABKI

Dzisiaj żabki miały doświadczenie pt” deszcz w słoiku”

Kolejne doświadczenie bardzo kolorowe i efektowne,  które bardzo spodobało się dzieciakom. Do słoika/szklanki wlewamy wodę , pozostawiając miejsce na piankę do golenia. Przygotowujemy  barwniki w różnych kolorach i za pomocą strzykawki wyciskamy je na pianę. Nasza piankowa chmurka robi się kolorowa i zaczyna z niej padać wielobarwny deszcz. 

 

SMERFY I KRASNALE

Czterolatki hodują kryształy

Już na początku tygodnia założyliśmy z dziećmi hodowlę kryształów. Podczas zajęcia dzieci samodzielnie przygotowały roztwór nasycony soli, w celu obserwacji jej krystalizacji. Na słoikach oparły patyczki z wełnianymi nitkami zanurzonymi w wodzie.

Przedszkolaki codziennie obserwowały nitki, na których pod wpływem parowania wody osadzały się kryształki soli – dzięki temu, dzieci poznały właściwości parowania wody i powstawania kryształów. Dzieci spodziewały się szybszych efektów niż te, które widać w naszym doświadczeniu, ale po weekendzie, soli na wełnianych sznurkach będzie na pewno duuużo więcej.

W domku możecie dodać kilka kropli farby plakatowej albo atramentu do wody, to spowoduje zmianę koloru kryształków.  

MUMINKI

Dzisiaj wykonaliśmy dwa eksperymenty: „Kopciuszek” i „Siła magnetyczna a grawitacja – latający dywan”.

„Kopciuszek”

Potrzebowaliśmy drobno zmielonego pieprzu, soli, plastikową łyżkę, talerzyk i kawałek materiału wełnianego. Najpierw zmieszaliśmy zmielony pieprz z solą, następnie potarliśmy plastikową łyżkę o wełnę i przyłożyliśmy łyżkę do mieszanki. Czarne ziarna pieprzu „podskoczyły” do łyżki. Plastikowa łyżka naładowała się elektrycznie wskutek pocierania o materiał wełniany. Ładunek elektryczny przyciągnął ziarna pieprzu. Ziarna pieprzu są lżejsze niż ziarenka soli, nawet przy większej odległości przezwyciężą swój ciężar.

„Siła magnetyczna a grawitacja – latający dywan”
Do wykonania tego doświadczenia potrzebowaliśmy: magnes zawieszony na tasiemce, spinacz, kolorowy papier, taśmę klejącą. Wycięliśmy z kolorowego papieru mały prostokąt – dywan. Taśmą klejącą przymocowaliśmy na nim spinacz. Przygotowaliśmy tasiemkę długości 30 cm i przykleiliśmy jeden jej koniec do spinacza, a drugi koniec do stołu. Zbliżyliśmy od góry magnes do leżącego na stole dywanu. Latający dywan unosił się i podążał za magnesem.

MISIE

Czy dźwięk możemy zobaczyć?

Kiedy bębni się o blachę, zaczyna drgać. To powietrze przenosi te drgania. Wyobraźmy sobie niewidzialne fal, które poruszają się na wodzie. Te same fale powodują drgania powietrza. Drgania powodują również drgania papieru i podskakiwanie ziarenek na jego powierzchni.

Szklana muzyka

Przesuwanie palcem prowadzi do drgania powietrza. Drgań nie może zobaczyć, jedynie usłyszeć w postaci dźwięku lub poczuć na palcu. Im więcej wody w kieliszku, tym niższy dźwięk.

MOTYLKI

W ostatnim dniu tygodnia eksperymentów Motylki wykonały kilka działań z naelektryzowany balonem.
Balon przyciągał papierki, wodę oraz zbadaliśmy czy przy jego pomocy można rozdzielić sól od pieprzu. Sprawdziliśmy także czy da się przejść przez dziurę w kartce. Na koniec naszej zabawy wykonaliśmy nurka kartezjusza. Zaobserwowaliśmy, że podczas ściskania butelki nurek tonie, gdy przestajemy ściskać wypływa na wierzch.
W dalszym ciągu obserwujemy również naszą hodowlę kryształów oraz rozwój rośliny.

Podczas tygodnia eksperymentów dzieci poznały  bardzo ciekawe doświadczenia, które poszerzyły zakres wiedzy oraz wzbogaciły ich wyobraźnię. Postawienie dzieci w roli badacza, eksperymentatora okazało się wspaniałą zabawą, dostarczając im wielu nowych doznań, wrażeń, emocji i radości a jednocześnie sprawiło, że uczyły się odkrywając to co nieznane a zarazem fascynujące.

Skip to content