Czego uczą zabawy muzyczne i rytmiczne?
– rozwijają w dziecku wyczucie rytmu i rozbudzają wrażliwość na różne dźwięki
– dziecko podczas różnych zabaw muzycznych nabywa umiejętności w zakresie koordynacji słuchowo-ruchowej
– wzmacniamy w dziecku spostrzegawczość i rozwijamy orientację przestrzenną
– dziecko uczy się odpowiednio i szybko reagować na różne dźwięki i tony
– maluch nabywa umiejętności intonacji własnym głosem cicho, głośniej, głośno, wolno, szybciej, bardzo szybko
– poznajemy różne rytmy i staramy się odtwarzać je, wystukując dźwięki na przykład drewnianymi patyczkami.
Grające szklanki – rozwijamy zmysł słuchu
Bardzo prosta do wykonania zabawa, wspiera zmysł słuchu oraz koordynację ruchową dziecka.
Potrzebne rzeczy:
Kilka szklanek– najlepiej takie same, ale mogą być też różne, woda, łyżeczki, sznurek, taśma.
Aby pobawić się w grające szklanki nalewamy do szklanek różne ilości wody, jeśli dziecko jest chętne warto, aby wodę ponalewało samodzielnie. Do łyżeczki na końcu przyklejamy taśmą sznurki. Zabawa polega na pokazaniu dziecku, że szklanki w zależności od tego jaka jest w nich ilość wody wydają różne dźwięki. Dziecko trzymając łyżeczki za sznurki delikatnie, uderza o brzegi szklanek i nasłuchuje jakie dźwięki się wydobywają. Potem dla upewnienia się ,że dźwięk zależy od ilości wody bawimy się w przelewanie wody ze szklanki do szklanki, świetne ćwiczenie na koordynację ruchową 🙂
Możemy dziecko w czasie zabawy pytać, która szklanka ma wysoki dźwięk, a która niski
i dlaczego? Dziecko szybko to zauważy.
Ważne aby wybrać odpowiednie miejsce do zabawy, bo może się trochę nachlapać 😉
Gumki recepturki plus pudełko, to oczywiście wspaniała dziecięca gitara.
Muzyczne zabawy dla dzieci do przeprowadzenia w domu lub na świeżym powietrzu.
Przy włączonej muzyce wszyscy biegamy, skaczemy, tańczymy…
W pewnym momencie zatrzymujemy muzykę i rodzic mówi:
– „Dotknij krzesła/stołu/poduszki itp.” albo „Biegnij do drzwi” lub „Dotknij podłogi”
Dziecko podczas tej zabawy musi jak najszybciej znaleźć dany przedmiot i go dotknąć lub wskazać palcem. Następnie ponownie włączamy fragment piosenki, kontynuujemy nasze pląsy, aby po chwili wydać kolejną komendę.
Zabawę w zależności od potrzeb edukacyjnych możemy zmieniać i zamiast wyszukiwać w otoczeniu przedmioty, możemy również wskazywać:
- -części ciała (noga, ręka, kolanko, łokieć, ucho, nos) dziecko uczy się schematu ciała i orientacji lewo – prawo.
- kolory w otoczeniu lub na ubranku (żółty przedmiot, niebieski przedmiot itp.)
- tworzywa z jakich wykonane są przedmioty ( dotykamy coś drewnianego, plastikowego, metalowego, papierowego)
- szukamy na podłodze na rozłożonych wcześniej przygotowanych szablonach na przykład odpowiedniej samogłoski, sylaby lub cyferki
Zabawy muzyczne i ruchowe są doskonałą propozycją dla większości dzieci. Pozwalają na wyrażenie ekspresji, pozbycie się nadmiaru energii, doskonale bawią, a jednocześnie potrafią odpowiednio zaaranżowane spełnić wiele walorów edukacyjnych.
Zabawy z muzyką w domu dla dzieci 5-6 letnich
Część 1:
Cześć 2:
Zabawy z muzyką w domu dla dzieci 3-4 letnich
Część 1:
Część 2: