W listopadzie w każdej grupie, odbyły się bardzo ciekawe zajęcia badawcze. Eksperymenty to zawsze wielka naukowa przygoda dla przedszkolaków. Ich wpływ na rozwój i wychowanie dzieci jest bardzo duży, ponieważ każda zabawa tego rodzaju niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Eksperymenty są ważne w zaspokajaniu naturalnej ciekawości przez dzieci w procesie poznawania otaczającego świata. Tego typu zabawy pozwalają na doświadczanie nowych wrażeń, odkrywanie nieznanych dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk, prowadzenie obserwacji oraz wyciąganie trafnych wniosków.
Żabki
W ramach edukacji przyrodniczej ,,Jesienne eksperymenty” grupa Żabki wykonała kilka doświadczeń. Dwa z nich nawiązywały do naszej piosenki ,,Hop, hop w kałużę!”. Tworzyliśmy krople i obserwowaliśmy zmieniającą się wodę, a także omówiliśmy zjawisko deszczu. A czy deszcz wpływa na zamykanie się szyszek sosny? Żabki po przeprowadzeniu doświadczenia już wiedzą, że woda ma duży wpływ na rozprzestrzenianie się nasion sosny, a same szyszki są naturalnym czujnikiem wilgotności powietrza. Ostatnie doświadczenie z kartką papieru pozwoliło nam udoskonalić naszą umiejętność uważnej obserwacji, a także jej dokładnego opisywania.
Krasnale
Krasnale bardzo chętnie poznają świat przyrody. Poprzez realizację tematyki jesiennej dzieci mogły poeksperymentować. Jesienne eksperymenty przybliżyły dzieciom zjawiska zachodzące obok nas w życiu codziennym i były dla nich emocjonującym przeżyciem. Eksperymenty, które zrobiliśmy: tęczowy seler, dlaczego przekrojone jabłka brązowieją?, sok z ziemniaka, karoten, czerwona kapusta, która zmienia kolor, słodka tęcza, degustacja jabłek i dyniowy wulkan. Nauka przez zabawę bardzo się wszystkim podobała!
Pszczółki
Dzieci z grupy Pszczółki miały okazję uczestniczyć we wspólnych jesiennych eksperymentach „Dlaczego liście zmieniły kolor ?” i „Dlaczego szyszki się zamykają ?” “Czerwona kapusta, która zmieniła kolor” oraz poznać “Tajemnicę dyniowego wulkanu”. Doświadczenia przybliżyły dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym. Eksperymenty były wielkim i ciekawym emocjonującym wydarzeniem. Podczas zajęć Pszczółki zaspokoiły swoją ciekawość oraz wzmocniły poczucie własnej wartości i pewności siebie.
Smerfy
W grupie smerfy przez cały tydzień dzieci wykonywały jesienne eksperymenty. Codziennie miały możliwość obserwacji i aktywnego uczestnictwa w przeprowadzaniu różnych eksperymentów. Z zaciekawieniem oglądały szyszki zamykające się w słoiku, obserwowały ziemniaczana osmozę. Wyczarowały kolor pomarańczowy ze startej marchewki i oleju. Oglądały wraz z grupą Muminków reakcje wybuchowa poznając właściwości sody oczyszczonej i octu “wybuchowej dyni”. Oprócz tego mieszkaliśmy kolory, barwiliśmy seler i cykorie. Sprawdziliśmy jak kapusta czerwona reaguje w połączeniu z mydłem lub octem. Jesienne eksperymenty przybliżyły dzieciom zjawiska zachodzące obok nas w życiu codziennym i były dla nich emocjonalnym przeżyciem.
Muminki
Podczas tygodnia eksperymentów jesiennych Muminki sprawdzały dlaczego liście zmieniają kolory i jakie barwniki się w nich kryją, a także dlaczego szyszki się zamykają i otwierają. Miały okazję również obserwować dyniowy wulkan. Wykonaliśmy też eksperyment z czerwoną kapustą, która barwiła wodę na różne kolory. Podziwialiśmy też taniec ziaren kukurydzy oraz skaczące rodzynki. Wykonaliśmy również eksperyment z liśćmi kapusty pekińskiej. Z niecierpliwością czekamy na efekty!
Motylki i Misie
Na zajęciach w grupach sześciolatków: Motylków i Misiów nie zabrakło m.in. doświadczeń z darami jesieni (oddziaływaniem na nie cukrem, solą, cytryną, sokiem z pomarańczy), wędrujących kolorów, wulkanu, spalania się świeczki z różną ilością powietrza, wciągania wody przez gasnącą świeczkę, i wielu innych ciekawych badań.
Tego typu zabawy pozwalają dzieciom na doświadczanie nowych wrażeń, odkrywanie nieznanych dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk, prowadzenie obserwacji oraz wyciąganie trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów.