Warsztaty 23.02.2018r.
Czy to bajka, czy nie bajka, myślcie sobie, jak tam chcecie. To historia najciekawsza na świecie – Improwizacje teatralne na blatach świetlnych.
Podczas warsztatów przypomnieliśmy sobie czym jest teatr lalek, teatr cieni. Jakie są podstawowe typy lalek teatralnych. Lalka cieniowa była naszym narzędziem do działań twórczych na blatach.
Teatr lalek to rodzaj teatru, w którym zamiast aktorów w spektaklach grają lalki. Głównym środkiem wyrazu jest lalka teatralna animowana przez aktora – lalkarza, najczęściej ukrytego za parawanem, czasem występującego razem z lalką na scenie. Lalki mogą też być poruszane przez mechanizm (mechaniczny teatr lalek). Podstawowe typy lalek teatralnych to: pacynka, kukiełka, jawajka, marionetka, lalka cieniowa.
Teatr cieni to rodzaj teatru lalkowego, w którym widz obserwuje na ekranie cienie rzucane przez dekoracje, rekwizyty, lalki i aktorów. Teatr ten powstał w Chinach w III wieku p.n.e. Największą popularność zdobył w krajach Dalekiego Wschodu.
Znane naszym przedszkolakom blaty led to wspaniała zabawa, doskonała nauka, ćwiczenie zmysłów, koncentracji uwagi i rozwój wyobraźni. Blaty są narzędziem do przeprowadzenia różnego rodzaju kreatywnych zadań. Praca ze światłem led działa relaksująco i odprężająco, a skupienie i koncentracja uwagi towarzyszące zadaniom przy blatach świetlnych pozwała na stworzenie interesujących historii i bajek. Podczas warsztatów podeszliśmy w sposób innowacyjny do teatru cieni. Blat świetlny był naszym ekranem a czarne elementy układane na nim były naszym cieniem. Duży wybór elementów sprawił, że nasze przedszkolaki mogły puścić wodze fantazji. Czas twórczego myślenia i burzy mózgów pozwolił dzieciom na podjęcie decyzji, które elementy wykorzystają podczas tworzenia swojej improwizacji. Komponowanie i układanie na blacie wymyślonych historii było wyzwaniem, któremu sprostali wszyscy uczestnicy warsztatów. Powstały niesamowite bajki i historie, które mogą być ciekawą lekturą i wspaniałą rodzinną zabawą.
„Pszczółki” ułożyły następujące opowieści: „Towarzyski samochód”, „Kradzież chłopca przez Babę Jagę”, „Przyjaciel skowronek”, „Gdzie poszły pieski”.
„Żabki” stworzyły opowieści: „Bajka o Jasiu i Małgosi oraz Czarownicy”, „Baba Jaga śpi, a słoń buszuje”, „Na ratunek”, „Przygody w ZOO”, „Kot i żaba”, „Bałagan”.
„Krasnale” ułożyły następujące historie: „Baba Jaga robi wielki bałagan”, „Baba Jaga zabiera ciastko”, „Elza i małpka”, „O kotku, który tutaj mieszka”, „Dlaczego baba Jaga straszy dzieci”.
„Smerfy”: „”Gucio i Janeczka na wycieczce”, „Wycieczka”, „Pan Hilary”, „Stare miasto”, „Roszponka”, „Zuzia i Miś”, „Żyraf i lew”.
„Motylki” ćwiczyły wyobraźnie i umiejętność opowiadania na następujących historiach: „Przygody w nocy”, „Zwierzątkowy świat”, „Przygody zwierząt”, „Przygoda w lesie”, „Przygody jeżyka”, „Czarodziejski las”, „Magiczny świat”, „Straszny las”, „Przejażdżka samochodem”.
Misie ułożyły na blacie i opowiedziały następujące historie: „Zwierzęta świata”, „Jak Babcia i Dziadek uwolnili Jasia i Małgosię”, „Przygody Tobiasza i Natalii”, „Kwiat paproci”, „Ładny kwiatek”, „Do domu czarownicy”, „Piesek i jeżyk”, „Ciemny las”, „Król i Królowa”.