Myślenie wizualne to myślenie obrazami. Według naukowców ludzie odbierają informacje, które do nich docierają, werbalnie oraz wizualnie. Myślenie wizualne to zdolność do myślenia poprzez obraz, poprzez wizualizację, odbywa się ono w naszej głowie i jest elementem procesów poznawczych. To metoda pracy, w której wykorzystuje się proste schematy graficzne, łączy się je ze słowami w celu lepszego zapamiętania przedstawionych informacji. Fragmenty prezentacji przygotowanej na dzisiejsze zajęcia pozwoliły nam na odkrywanie magicznego świata fotografii. Sprzęt fotograficzny, który dzieci mogły obejrzeć i wypróbować pozwolił wszystkim wcielić się w rolę fotografa- twórcy zdjęć analogowych i cyfrowych.
W drugiej części warsztatu zajęliśmy się fotografią – Fotografia (photos- światło, graphein- rysować, pisać ) rysowanie za pomocą światła -zbiór wielu różnych technik, których celem jest zarejestrowanie trwałego, pojedynczego obrazu za pomocą światła. Przed rozpoczęciem działań z fotografią cyfrową ( Fotografia z lotu ptaka , fotografia żabia oraz fotografia slow motion )inspirowaliśmy się zdjęciami oglądanymi na projektorze. Warsztat fotograficzny nawiązał do bajki Pinokio, która przestrzega przed obcymi i poddaje do przemyślenia pytanie: Czy zawsze warto słuchać innych i robić to co proponują? Tak jak nie powinniśmy pozwolić by każdy kto chce nas fotografował.
Spotkanie zakończyliśmy fotografią natychmiastową- w której istotny był impuls, akcja i reakcja.
Zebrane zdjęcia odzwierciedlały różnorodność spojrzeń na świat, pełne emocji i spontaniczności. Dzieci zyskały nie tylko nowe umiejętności, ale również świeże spojrzenie na sztukę fotografii. Każde zdjęcie miało swój unikalny moment, który został uwieczniony dzięki szybkiemu refleksowi i otwartości na chwilę.
Przedszkolaki odnalazły w sobie artystów, którzy potrafią dostrzec piękno w codziennych sytuacjach. Choć każda z grup wróciła do sali innym zdjęciem, wszyscy podzielali jedno wspólne doświadczenie – odkrycie, że warto czasem zaufać sobie i podążać własną ścieżką.
Integracja STEAM w warsztatach:
Sztuka (Art): Dzieci odkrywały świat fotografii, oglądając prezentację o tajnikach sztuki wizualnej. Dzieci tworzyły własne fotografie natychmiastowe, eksperymentując z kompozycją i światłem.
Technologia (Technology): Dzieci zapoznały się ze sprzętem fotograficznym, analogowym i cyfrowym. Dzieci uczyły się robić zdjęcia z różnych perspektyw.
Inżynieria (Engineering): Dzieci analizowały działanie aparatu fotograficznego.
Nauki przyrodnicze (Science): Wyjaśniliśmy dzieciom, że fotografia to "rysowanie za pomocą światła. Dzieci uczyły się o właściwościach światła.
Matematyka (Mathematics): Dzieci uczyły się o kompozycji kadru, proporcjach i perspektywie.
Myślenie wizualne i bajka o Pinokiu: Warsztaty rozwijały myślenie obrazami u dzieci. Bajka o Pinokiu była punktem wyjścia do rozmowy o bezpieczeństwie i ochronie prywatności. Możliwość działania ze sprzętem fotograficznym współczesnym i bardzo starym dostarczyła dzieciom wiele niesamowitych emocji.
Fotografia natychmiastowa: Spotkanie zakończyliśmy sesją fotografii natychmiastowej, która pozwoliła dzieciom na spontaniczną zabawę i eksperymentowanie z obrazem.
Podsumowanie: Warsztaty były dla dzieci świetną zabawą i cenną lekcją o sztuce, technologii i bezpieczeństwie.