animated sun
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Roboty do zadań specjalnych – 13.06.2025P warsztaty z cyklu “Sztuka z innej bajki wystarczy chcieć!”

Ostatnie warsztaty z robotami w ramach projektu “Sztuka z Innej Bajki – Wystarczy Chcieć!” to fascynująca podróż do świata STEAM, gdzie młodzi adepci mieli okazję przekonać się, jak technologia spotyka się z kreatywnością. Wykorzystując różnorodne roboty i intuicyjne metody programowania, dzieci odkryły, że tworzenie i kontrola maszyn może być równie ekscytujące, co malowanie obrazu czy pisanie wiersza. Bohaterami warsztatów były:

– Photony: Wielofunkcyjne roboty edukacyjne, programowane z tabletów.

Geniboty: Roboty modułowe, pozwalające na budowanie różnych konstrukcji.

m-Tiny: Interaktywne roboty do nauki kodowania offline.

-Doc: Robot edukacyjny do nauki programowania poprzez ruch i sekwencje.

-Zosia mała nauczycielka: Robot storytellingowy , wprowadzający w świat nauki.

Warsztaty te nie tylko rozwinęły techniczne umiejętności dzieci, ale przede wszystkim pokazały im, że robotyka to nie tylko nauka ścisła, ale również potężne narzędzie do wyrażania siebie i tworzenia “sztuki z innej bajki”, gdzie wystarczy chcieć, aby roboty ożyły i zatańczyły do ich pomysłów.

STEAM:

Science –Dzieci odkrywały, jak roboty “widzą” (czujniki), “poruszają się” (silniki) i “reagują” (światła, dźwięki). Prowadzący wyjaśniali proste koncepcje: co to jest sygnał, jak robot odbiera komendy i przetwarza je na ruch. Logika sekwencji: Zrozumienie, że robot wykonuje instrukcje krok po kroku – to podstawa każdego algorytmu.

Technology –Dzieci poznawały różne interfejsy – od prostych kart do programowania, przez strzałki na głowie, po graficzne środowiska programistyczne na tabletach (tzw. Warsztaty pokazały, że roboty to narzędzia, które zmieniają sposób, w jaki tworzymy i uczymy się. Engineering –Rozwiązywanie problemów (debugowanie): Kiedy robot nie wykonywał zadania poprawnie, dzieci musiały analizować swój program i znajdować błędy “nie przeszedł całej drogi, bo za mało kroków”. To uczyło myślenia analitycznego i wytrwałości. W przypadku Genibotów, dzieci mogły składać i modyfikować moduły, aby robot lepiej pasował do zadania, rozwijając zdolności konstrukcyjne.

Art.-  Roboty i ich  choreografia: Dzieci programowały roboty, aby “tańczyły” lub poruszały się w rytm muzyki, tworząc proste choreografie. Kreatywność wizualna: Tworzenie “tras” dla robotów na matach edukacyjnych, które często zawierały elementy graficzne i bajkowe, stymulowało wyobraźnię i myślenie przestrzenne. * Wyrażanie emocji: Dzieci mogły programować roboty tak, aby ich zachowanie (np. światła, dźwięki) wyrażało konkretne emocje lub symbolikę

 Mathematics- Szacowanie, ile kroków robot musi zrobić, aby dotrzeć do celu. Programowanie robotów do tańca wymagało wyczucia rytmu i tempa.

Przejdź do treści