Podczas dzisiejszych warsztatów ceramicznych, w duchu STEAM, dzieci odkrywały, jak połączenie sztuki z elementami nauki i technologii może prowadzić do fascynujących rezultatów. “Z gliny łatwo lepi się sukces” nabierało dosłownego znaczenia, gdy małe rączki tworzyły swoje dzieła.
Dzisiaj od samego rana w naszej przedszkolnej pracowni ceramicznej niezliczone pary małych rączek oddawały się sztuce tworzenia. Spotkania z gliną są ogromną przyjemnością nie tylko dla dzieci, które coraz pewniej i śmielej poddają się przyjemności obcowania z gliną. Podczas warsztatów wszystkie dzieci, zdobywają doświadczenie, które rozwija wyobraźnie przestrzenną, wyrabia poczucie estetyki, uczy kreatywności i wytrwałości. Ugniatanie gliny, wałkowanie, formowanie i ozdabianie wspiera rozwój małej motoryki, poprawia sprawność ruchową rąk, rozwija zdolności artystyczne, sprzyja wyciszeniu, a dokładne szkliwienie uczy cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu. Każde dzieło, mimo że wykonane z tego samego materiału, było niepowtarzalne, odzwierciedlając indywidualność i kreatywność małych artystów.
Dzisiaj ważnym przekazem artystycznym było własnoręczne tworzenie upominków – rękodzieła, którego nie zastąpią żadne perły i diamenty. Wiemy już, że własnoręcznie wykonany prezent jest najwspanialszym upominkiem dla osoby obdarowanej.
Podczas zajęć dzieci nie tylko rozwijały swoje umiejętności manualne, ale także budowały pewność siebie i poczucie własnej wartości. Warsztaty ceramiczne stały się nie tylko okazją do nauki, ale także miejscem, gdzie nawiązywały się nowe przyjaźnie i kwitła współpraca.
Ceramika to nie tylko warsztaty to również spotkanie z samym sobą i integracja grupy. Ważną rolę odgrywa integracja STEAM w warsztatach:
Sztuka (Art): Dzieci swobodnie eksperymentowały z formą, tworząc unikalne rękodzieła.
Technologia (Technology): Użyliśmy narzędzi modelarskich.
Inżynieria (Engineering): Dzieci konstruowały stabilne formy z gliny, budując jednocześnie relacje między sobą.
Nauki przyrodnicze (Science): Rozmawialiśmy o właściwościach gliny.
Matematyka (Mathematics): Dzieci mierzyły i porównywały wielkość i kształt swoich dzieł.