Zajęcia teatralne stanowią szczególną formę aktywności i ekspresji twórczej dla dzieci w wieku przedszkolnym. Dzisiejsze warsztaty teatralne, realizowane w duchu STEAM, okazały się doskonałą okazją do twórczego połączenia świata dramy z elementami nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Wykorzystanie kukiełek i pacynek nie tylko ośmieliło dziecięce improwizacje, ale również stanowiło fascynujący punkt wyjścia do eksplorowania technicznych aspektów tworzenia przedstawienia.
Aktywność dziecka należy do jego sfery rozwoju i trzeba ją właściwie stymulować i pobudzać przez odpowiednie zabawy, a taką jest niewątpliwie zabawa w teatr. Jak podkreślają psychologowie i pedagodzy, najlepszym sposobem rozwijającym osobowość i kształtującym postawę twórczą przedszkolaków jest swobodne wejście w rolę, czyli drama. Ćwiczenia tego typu pozwalają dzieciom na odzwierciedlenie własnych przeżyć i doznań oraz swobodną improwizację. Ekspresja przekazu w dramie przypomina zabawę. Podczas dzisiejszych warsztatów dowiedzieliśmy się jak powstaje spektakl teatralny i rozpoczęliśmy przygotowania do improwizowanych występów teatralnych, aby ośmielić dziecięce działania wykorzystywaliśmy kukiełki i pacynki.
Dzieci miały okazję do swobodnej ekspresji twórczej i rozwijania umiejętności improwizacyjnych poprzez integrację STEAM w warsztatach:
Sztuka (Art): Improwizacje teatralne z pacynek; tworzenie postaci i opowiadanie historii.
Technologia (Technology): Używanie pacynek jako narzędzi teatralnych.
Inżynieria (Engineering): Konstruowanie scenek i budowanie interakcji między postaciami.
Nauki przyrodnicze (Science): Rozpoznawanie i wyrażanie emocji, analiza zachowań.
Matematyka (Mathematics): Sekwencje zdarzeń i logiczny przebieg akcji.
Działania dramowe i wspólna zabawa doprowadziły dzieci do wniosku, że nie ma rzeczy niemożliwych wystarczy mocno chcieć!