animated sun
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Tydzień zimowych eksperymentów

Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Stanowią one podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Panie Nauczycielki dołożyły wszelkich starań, aby dzieci mogły zaspokoić naturalną ciekawość dzieci. Zobaczcie, co robiły dzieciaki podczas tygodnia eksperymentów. 🙂
 
Motylki

Zima chyba dowiedziała się, że przedszkolaki obchodzą tydzień zimowych doświadczeń i eksperymentów i zrobiła dzieciom prezent w postaci śnieżycy. Śnieg zniknął do wieczora, ale przez kilka chwil spędzonych w ogrodzie mogliśmy poobserwować i badać jego właściwości. W czasie wyprawy do ogrodu mogliśmy zaobserwować prawdziwe cuda przyrody: piękne wzory-obrazy, które mróz namalował dla nas na futrynie furtki, miliardy cudownych śniegowych, płatków, które spadały z nieba, lodowe sople o najdziwniejszych kształtach. Dzieci obserwowały płatki śniegu i fragmenty lodu prze lupy, które na tę okoliczność wynieśliśmy do ogrodu oraz miały okazję przekonać się, ze śnieg czasami jest naprawdę brudny. W sali też robiliśmy wiele doświadczeń: sprawdzaliśmy czystość śniegu, zamrażaliśmy wodę w gumowych rękawiczkach potem sprawdzaliśmy, która się pierwsza rozmrozi – polewana ciepłą czy zimną wodą, ta na kaloryferze, czy ta na parapecie. Poznaliśmy 3 stany skupienia wody, obserwowaliśmy jak wygląda gotująca się woda i co robi z kartą papieru, którą przystawi się nad parę. Sprawdziliśmy jak rozpuszcza się cukier w ciepłej i zimnej wodzie, co tonie a co nie, co wodę barwi – a co nie. Malowaliśmy rozwodnioną farbą dmuchając na nią przez słomki – powstały tym sposobem piękne kleksy.….takie doświadczenia i zabawy moglibyśmy robić przez cały czas – są dla wszystkich baaardzo ciekawe. Zapraszamy do galerii naszych zdjęć.

Misie

Zima to ulubiona przez dzieci  pora roku. To czas , gdy możemy obserwować prawdziwe cuda przyrody. Możemy również eksperymentować ze śniegiem. Zima sprawiła ,,Misiom”  wspaniałą niespodziankę. W tygodniu zimowych eksperymentów podarowała nam trochę prawdziwego śniegu. Natychmiast wyszliśmy do ogrodu aby przeprowadzić obserwacje i eksperymenty. I tak:

  • oglądaliśmy śniegowe kołderki na drzewach i krzewach
  • poznawaliśmy fizyczne właściwości śniegu – mokry, zimny, nie pachnie, jest biały, lepki, 
  • ustaliliśmy, że właściwości śniegu są zmienne – gdy pada jest puszysty, miękki, lekki;  gdy ulepimy z niego kulę – jest twardy, ciężki, zimny, mokry; gdy trzymamy go w dłoni – zaczyna się topić i zamienia w wodę
  • robiliśmy kolorowe plamy śniegu, bawiliśmy się
  • z lupą w ręku oglądaliśmy śniegowe płatki i podziwialiśmy ich niepowtarzalne kształty
W sali też robiliśmy różne doświadczenia z wodą powstałą z rozpuszczonego śniegu, sprawdzaliśmy – 
  •    co w wodzie rozpuszcza się a co nie
  •    co tonie a co pływa
  •    co się dzieje gdy woda się gotuje   –  zamienia się w parę wodną
  •    co gdy ją schłodzimy  – zamieni się w lód
  •    wodę można barwić
A co zrobić gdy śniegu nie ma ? Można zrobić sztuczny śnieg i ,,Misie” świetnie się bawiły sztucznym śniegiem, porównywały go z prawdziwym. Zimowe eksperymenty wzbogaciły wiedzę dzieci, sprawiły im ogromną radość i zainteresowanie , Widać to na zamieszczonych zdjęciach.
 

Muminki

Podczas tygodnia zimowych eksperymentów Muminki próbowały zaobserwować jaki kształt mają płatki śniegu przy pomocy lup. Próbowały też wyhodować kryształki z soli, które wyglądają jak prawdziwe sople lodu. Wykonały eksperyment który nazywa się “Tęcza w butelce, Lewitujące bańki oraz meduza w butelce”. Najwięcej frajdy jednak sprawiły dzieciom zabawy sztucznym śniegiem. Ulepiliśmy nawet bałwana 🙂

Smerfy

Podczas tygodnia eksperymentów Smerfy bawiły się w małych badaczy. Pierwszego dnia naszych wspólnych zabaw spadł śnieg. Wykorzystaliśmy tę świetną okazję na odkrywanie jego właściwości. Sprawdzaliśmy temp śniegu, konsystencję, oglądaliśmy pod lupą, barwiliśmy na czerwono i niebiesko….

Podczas kolejnych dni zrobiliśmy hodowlę kryształków. Sprawdzaliśmy czy można wyhodować kryształki z kolorowej wody? Barwiliśmy wodę na różne kolory i badaliśmy co się z nią dzieje z po zamrożeniu? Malowaliśmy kolorowymi kostkami lodu. Ostatniego dnia zrobiliśmy śnieg, który nie topił się. Zabawa takim śniegiem dostarczyła nam mnóstwo radości, a cały tydzień przyniósł mnóstwo zadziwiających odkryć.

Krasnale

Zima za oknem, ale śniegu niestety nie widać, dlatego też podczas tygodnia zimowych eksperymentów postanowiliśmy zrobić sami sztuczny śnieg, taki który się nie topi i nie jest zimny. Próbowaliśmy też wyhodować kryształki z soli, które wyglądają jak prawdziwe sople lodu. Wykonywaliśmy także eksperymenty używając oleju i barwników. Zamykaliśmy szyszkę dzięki wodzie. W tygodniu eksperymentów Krasnale wyczarowały również tęczę na talerzach. To był tydzień frajdy! Nie było miejsca na nudę!

Żabki

W tym tygodniu grupa Żabki wykonała kilka zimowych eksperymentów. Jak śnieg reaguje na ciepło? Czy można ciągnąć lód na sznurku? Jak powstają lodowe sople? Co się stanie z nadmuchanym balonem pod wpływem zimna? Czy można malować na mleku? Czy jesteśmy w stanie zbudować wulkan zimą? Grupa Żabki zna odpowiedź na powyższe pytania! Nasze zajęcia rozwijały naszą ciekawość oraz wzbogacały naszą wiedzę. Przeprowadzone zabawy badawcze bardzo podobały się przedszkolakom. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w doświadczeniach.

Skip to content