Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to wydarzenie społeczne, w które angażują się wszystkie europejskie państwa i nie tylko! Jego misją jest poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania i zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem.
Żabki
Zabawy w kodowanie w łagodny i przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. Stopniowo oswajamy dzieci z nowymi pojęciami, które stają się dla dzieci bardziej zrozumiałe i pozytywnie kojarzone, bo programowanie może być świetną zabawą.
Utrwalanie darów jesienni i kolorów po przez kodowanie Gdzie dzieci losowali kolor, wybierali kartę z obrazkiem np.liść, jabłko, żołądź, kasztan. Zadaniem dzieci było pomyśleć i poszukać na jakim polu trzeba położyć obrazek na odpowiednim miejscu dla niego przygotowanym na macie, aż do momentu ułożenia wszystkich obrazków.
Nasze Żabki uczestniczyły również w zajęciach z wykorzystaniem kolorowych kubeczków. Zaproponowane aktywności pozwoliły dzieciom utrwalić kolory. Żabki odczytywały i układały podany kod w poziomie i pionie. Ustawiały kubeczki według koloru i podanego wzoru. Zajęcia rozwijały umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania oraz wspierały współdziałanie dzieci w zabawach.
Pszczółki
“Pszczółki” uwielbiają zajęcia matematyczne. Ostatnio bawiliśmy się w kodowanie biorąc udział w międzynarodowym projekcie ” Code week”. Wykorzystaliśmy do tego figury geometryczne oraz kody. Dzieci kodowały i dekodowały figury, mając na uwadze trzy cechy: kształt, kolor i wielkość, układały zbiory, odnajdywały miejsce wylosowanej figury na zakodowanych matach, utrwalały nazwy kolorów oraz słuchały wiersza D. Wawiłow pt. “Trójkątna bajka”, do którego tworzyły ilustrację z figur. Wszystkie te zabawy miały na celu przede wszystkim rozwijanie logicznego myślenia i utrwalanie nazewnictwa figur geometrycznych.
Krasnale
Krasnale zrealizowały dwa zadania z Code Week – “Jesień na talerzu” oraz “Jesień kolorami zakodowana”.
“Jesień kolorami zakodowana”. – Wymienić wszystkie barwy jesieni wcale nie jest łatwo – żółta, pomarańczowa i czerwona od jesiennych liści, brązowa, fioletowa i zielona od jesiennych warzyw i owoców, a od jesiennych kropli deszczu i kałuż niebieska, szara oraz granatowa. Na zajęciach skupiliśmy się na barwach liści, a także samych liściach, które posłużyły nam do ułożenia kolorowego drzewa.
“Jesień na talerzu” – Kolorowa, obfita w dary: pachnące, dojrzałe owoce, grzyby, kasztany, żołędzie, mieniące się całą paletą barw liście…taka może być jesień. A jaka będzie była w oczach dzieci? Dzieci stworzyły trasę dla robota Genibot.
Smerfy
Muminki
Muminki bardzo lubią eksperymentowanie, doświadczanie, działanie. W ramach realizacji zajęć z kodowania uczyły się między innymi logicznego i twórczego myślenia, obserwacji i dedukcji, planowania, analizowania. Ich zadaniem było odczytać kod zaszyfrowany przy użyciu kolorowych kubeczków i zamiana na dary jesieni. Okreslony kolor kubeczka ułożonego na macie dzieci miały zamienić na materiał naturalny np. Kasztany, szyszki. Przy okazji potrenowaliśmy też przeliczanie.
Motylki
Motylki projektowały trasy dojazdu do celu na macie do kodowania. Dyktowały kolegom i koleżankom kody do zaznaczania tras na macie za pomocą strzałek i cyfr. Utrwalały umiejętność przeliczanie do 10 oraz kierunki na płaszczyźnie. Planowały wyścigi na macie w parach w zabawie ” Kto szybciej dojedzie do skarbu”.
Misie
Podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania dzieci z grupy Misie rozwijały umiejętność logicznego myślenia, sortowania i klasyfikowania przedmiotów, szukania cech wspólnych, odtwarzania podanych wzorów i rytmów. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od prezentacji multimedialnej, która przypomniała nam czym jest kodowanie. Odkryliśmy, że umiejętność kodowania wykorzystujemy każdego dnia. Podczas zabaw z matą do kodowania odkryliśmy zaszyfrowany obrazek, który przedstawiał symbol naszej grupy – misia.
Misiaki stworzyły instrukcję ułożenia kartoników na macie, aby koledzy i koleżanki z grupy mogli ułożyć samogłoskę “E”, którą ostatnio poznaliśmy na zajęciach. Podczas zabaw swobodnych chętnie sięgaliśmy po łamigłówki i karty pracy związane z kodowaniem.