Kontynuujemy naszą wspólną zabawę.
Zapraszamy dalej do wspólnej zabawy dzieci, zwłaszcza te, które przebywają teraz w domach.
Zachęcamy wszystkich do realizacji w domach eksperymentów, które prezentujemy w imieniu dzieci ze wszystkich grup:
CZWARTEK– 19.11.2020r.
PSZCZÓŁKI
„Zabawa w barwienie” to kolejne doświadczenie Pszczółek w ramach Tygodnia Eksperymentów. Do zabawy wykorzystaliśmy wodę zabarwioną barwnikami spożywczymi oraz białe filtry do kawy. Użyliśmy tylko trzech podstawowych kolorów: czerwonego, żółtego oraz niebieskiego – tak, by zaobserwować jak kolory się ze sobą łączą i powstają nowe barwy.
By uatrakcyjnić doświadczenie i przekształcić je w późniejszym etapie w pracę plastyczną, dzieci dostały kawałki filtrów wyciętych w kształcie kwiatków. Za pomocą plastikowej pipety dzieci nanosiły krople zabarwionej wody na swoje kwiaty i obserwowały niezwykle ciekawe efekty. Dzięki użyciu zakraplaczy Pszczółki przy okazji miały świetny trening małej motoryki.
Dla chętnych, chcących powtórzyć eksperyment w domu, podpowiadamy, że użyć możemy również wody zafarbowanej kolorową krepiną, a jeśli nie mamy filtrów do kawy, to barwić możemy płatki kosmetyczne. Efekt będzie równie ciekawy.
ŻABKI
Żabki dzisiaj miały eksperyment
pt “magiczna piana ” inaczej “wulkan”.
Do pojemników wlewamy do połowy ocet , barwimy go i dolewamy kilka kropel płynu do mycia naczyń. Stawiamy na tacy i wsypujemy czubatą łyżkę sody . Z naszych pojemników wypływa kolorowa piana, która na tacy tworzyła wielobarwne obrazy.
Żabki dowiedziały się dzisiaj, że połączenie octu i sody tworzy wiele bąbelków gazu , które zmieniają płyn do naczyń w ową pianę. Dzieciaki były zachwycone powtarzając doświadczenie kilkakrotnie .
SMERFY I KRASNALE
„Czary – mary z magnesami”
Dzisiaj podczas eksperymentów przedszkolaki dowiedziały się, co to są siła magnetyczna i grawitacja oraz, że siła magnetyczna magnesu jest silniejsza od siły grawitacji przyciskającej wykonany z kartki papieru „latający dywan” do stołu. Zabawy były bardzo ekscytujące dla dzieci, więc dobrze będzie powtórzyć je w domu – będzie więcej czasu – a św. Mikołaj na pewno się zdziwi, gdy przeczyta ile zestawów magnesów zamówiły czterolatki z Hirszfelda!
MUMINKI
Dzisiaj przeprowadziliśmy trzy doświadczenia : „Gumowe jajko, czyli co potrafi zdziałać ocet”, „Znikająca woda” i „Telefon”.
„Gumowe jajko, czyli co potrafi zdziałać ocet”
Do wykonania tego eksperymentu potrzebne nam było jednego jajko, słoik i ocet. Na początku do słoika wlaliśmy ocet, umieściliśmy w nim surowe jajko i rozpoczęliśmy naszą obserwację. Niemal od razu na powierzchni jajka pojawiły się niewielkie bąbelki. Zauważyliśmy także, że po dłuższy czasie jajko wypłynęło do góry i stało się większe. Efekt końcowy naszych obserwacji zobaczmy jutro.
Kwas octowy rozpuści skorupkę jajka, a jajko po ok. 10 godzinach stanie się elastyczne. Pozostaje jedynie wyraźna, nienaruszona błona zewnętrzna. Jest dość delikatna, dlatego z jajkiem wciąż należy się obchodzić ostrożnie. Jajko zachowuje się jakby było z gumy.
,,Znikająca woda”.
Do wykonania tego doświadczenia potrzebowaliśmy dwie podstawki, szklankę, świeczkę, wodę i zapałki. Zapaloną świeczkę postawiliśmy na podstawce, na której znajduje się woda i przykryliśmy ją szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda została wessana ze spodka do szklanki. Tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabrakło, płomień zgasł. Powietrze, które zostało w szklance, oziębiło się i skurczyło. W ten sposób zrobiło się miejsce dla wody, która wcisnęła się do szklanki
„Telefon”
Potrzebowaliśmy dwóch plastikowych kubeczków/pojemników, cienki sznurek o długości kilku metrów i nożyczki. Najpierw zrobiliśmy nożyczkami otwór w dnie każdego kubeczka/pojemnika. Przewlekliśmy sznurek przez oba otwory, zawiązaliśmy supły. Następnie dwie osoby prowadzące rozmowę telefoniczną stanęły w odległości tak, aby naprężyć sznurek telefonu. Sznurek był cały czas naprężony. W ten sposób mogliśmy się usłyszeć. Działo się to za sprawą tego, że dźwięki docierają do odbiorcy dzięki ruchom i drganiom powietrza, które są przewodzone przez sznurek.
MISIE
„Wskaźnik kierunku wiatru”
Dziś Misie podjęły temat wiatru. Z pozoru proste doświadczenie, ale dla nas było bardzo interesujące sprawdzenie, jak bardzo różni się ruch powietrza kiedy dmuchamy na nasze wiatromierze sami lub gdy użyjemy suszarki do włosów. Dodatkowo sprawdziliśmy czy poruszane wiatrem paski bibuły wskażą nam kierunek wiatru – ćwiczenie to wykonaliśmy podczas wyprawy w teren, czyli w ogrodzie przedszkolnym.
“Znikający atrament”
Najpierw wkropliliśmy atrament do szklanki z zimną wodą. Zaobserwowaliśmy jak atrament tworzy fantazyjne wzory i powoli zabarwia coraz więcej wody na niebiesko. Po zamieszaniu, całość zmieniła kolor.
Następnie wkropliliśmy atrament do szklanki z gorącą wodą. Teraz zobaczyliśmy, że zachowuje się on zupełnie inaczej: rozmywał się. Po zamieszaniu wody w szklance kolor niebieski zupełnie znikł.
Aby atrament pojawił się „z powrotem” wystarczyło dodać odrobinę octu. Czary mary!
Doświadczenie na skraplanie i parowanie wody
Pani Zosia nalała wrzątek do szklanki i zwróciła naszą uwagę na zjawisko parowania wody. Sprawdzaliśmy i próbowaliśmy to określić, czym charakteryzuje się para
wodna. Następnie, pani Zosia przykryła szklankę folią tak, aby chmura pary osiadła i skropliła się na niej, tworząc deszcz. Mogliśmy też ostrożnie dotknąć osiadłej na folii wody. Z zafascynowaniem obserwowaliśmy, jak krople wody spadają do naczynia z wodą
MOTYLKI
Jest tak wiele do odkrycia wokół nas. Samodzielne odkrywanie świata to największa radość dla dziecka , a my chcemy go w tym wspierać.
Dzisiaj bawiliśmy się cieczą nienewtonowską. Co to takiego? Brzmi naukowo, a to zwykła skrobia ziemniaczana, która w połączeniu z wodą tworzy masę o zaskakujących właściwościach – z jednej strony ciecz jest lejąca, z drugiej strony – zgnieciona lub uderzona robi się naprawdę twarda. Jest ciekawa sensorycznie i poznawczo. Sensorycznie – naprawdę szkoda było kończyć zabawę. Poznawczo – jest efekt WOW (kruszy się a nagle przemienia w mokrą kałużę – istna magia). Jak widać na zdjęciach to świetna zabawa a także niezwykłe doznania sensoryczne oraz ćwiczenie rączek.
Dzieci miały również okazję stworzyć swoją lupę z … kubeczka! Dzięki niej mogły oglądać znalezione rzeczy w sali w powiększeniu.
Naszym trzecim zadaniem było sprawdzenie właściwości magnesu i odpowiedzenie na pytania: Jakie przedmioty przyciąga magnes? Czy magnesy o tym samym biegunie przyciągają się? Jaka jest siła magnesu?
Na koniec dzieci obserwowały eksperymenty, które wykonały w dniach poprzednich: krystalizacja soli oraz „gumowe jajko”.