W tym tygodniu realizujemy projekt ,,Mali badacze – proste doświadczenia i eksperymenty w przedszkolu”.
Każdy wie, że dzieci uwielbiają manipulować przedmiotami, doświadczać, eksperymentować. Dzięki temu mają możliwość poznawania świata wieloma zmysłami, zdobywania w atrakcyjny sposób wiedzy i nowych umiejętności. Podstawowym celem programu było zaciekawienie dzieci zachodzącymi zjawiskami w otaczającym ich świecie. Mali badacze mieli okazję przeprowadzać proste doświadczenia i eksperymenty oraz obserwacje. Stawiać hipotezy i sprawdzać ich prawdziwość.
Zarówno młodsze, jak i starsze dzieci z wielkim zaangażowaniem biorą udział w wykonywaniu poszczególnych zadań, z ciekawością wyczekują na efekt eksperymentów.
Zapraszamy do wspólnej zabawy dzieci, które przebywają teraz w domach, zachęcamy wszystkich do realizacji w domach eksperymentów z inny grup, które opisywać będziemy codziennie.
Do dzieła! Listopad nie musi być wcale nudny! 🙂
PONIEDZIAŁEK – 16.11.2020r.
PSZCZÓŁKI
Pszczółki obserwowały dzisiaj zjawisko mieszania się płynów: wody w różnych kolorach oraz wody z olejem.
Wykorzystując gotową mieszaninę oleju i zabarwionej wody spróbowaliśmy uzyskać efekt lampy z lawą.
Zapoczątkowaliśmy również hodowlę kryształków soli, na efekty której musimy jednak cierpliwie poczekać kilka dni.
Jeśli dzieci zechcą powtórzyć eksperymenty w domu, dla ułatwienia umieszczamy podpowiedzi w postaci linków do filmików, gdzie zobaczyć można jak je dokładnie przeprowadzić :
https://www.youtube.com/watch?v=hgWtIiyGKgU&vl=pl
https://www.youtube.com/watch?v=od4XSHX50-8
https://www.youtube.com/watch?v=MgMzFJ03k60
ŻABKI
Żabki przedstawiają:
“Chemiczne jojo”
“Samopompujący się balon”
SMERFY I KRASNALKI
Nasze czterolatki „Smerfy i Krasnale” są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia na przykład podczas wykonywania prostych eksperymentów, które można powtórzyć z rodzicami w domu.
Dzisiaj, na początku Tygodnia Eksperymentów obserwowaliśmy co stanie się gdy połączymy ocet z sodą oczyszczoną i płynem do mycia naczyń. Po kilku minutach oczekiwania i wpatrywania się w obiekt doświadczenia z butelki zaczęła wydobywać się piana, duuużo piany 🙂 Niektóre nasze przedszkolaki znają takie doświadczenia, ale przy zabawie było bardzo dużo emocji i śmiechu co doskonale widać na załączonych zdjęciach.
Tego typu zabawy dostarczają dzieciom nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk.
MUMINKI
„Skąd ten wiatr?”
Muminki zapraszają do przeprowadzenia doświadczenia, które pozwoli zaobserwować ruch powietrza, poznać ciekawy sposób wprowadzania w ruch lekkich przedmiotów.
Wykonanie: balon napełniamy powietrzem. Przygotowane drobne kawałki papieru, układamy na stole. Powietrze znajdujące się w balonie kierujemy w stronę karteczek papieru.
Jak powstaje „wiatr” w sali? Ciśnienie powietrza w baloniku jest wyższe niż na zewnątrz. Powietrze zawsze kieruje się z ośrodka o wyższym ciśnieniu – balonik do ośrodka o niższym ciśnieniu. Ten poziomy ruch powietrza to właśnie nasz wiatr.
Przy okazji chcemy dodać, że zbieranie małych kawałków papieru z podłogi, to doskonałe ćwiczenie chwytu pęsetowego, czyli ćwiczenie motoryki małej 🙂
MISIE
Magnesowe czary, czyli zabawy badawcze z magnesem
Celem naszych zabaw było poznanie właściwości magnesu za pomocą doświadczeń i obserwacji. Magnetyzm to takie tajemnicze zjawisko niczym magia. To wielka siła, która działa na naszej planecie i w całym Wszechświecie. Nasze przedszkolaki poznały właściwości magnesu w toku wielu ciekawych zabaw i eksperymentów.
MOTYLKI
W grupie Motylki, w ramach tygodnia eksperymentów, dzieci pod kierunkiem wychowawczyń wykonały dziś dwa doświadczenia. Założyły hodowlę kryształów oraz obserwowały parowanie wody.